Monika Tautz
Interreligiöses Lernen an Förderschulen
Zusammenfassung
Der Beitrag befasst sich mit Prozessen interreligiösen Lernens an Förderschulen (in Deutschland ein breit gefächertes System mit bis zu zehn verschiedenen Schulformen). Er ist in drei Teile gegliedert. Zunächst geht es um die spezifische Situation des Religionsunterrichts an Förderschulen, die Chancen und Grenzen interreligiöser Lernprozesse wesentlich prägt: die Herausforderungen von Inklusion (1.1), die Vielfalt der Förderschwerpunkte (1.2) und den Religionsunterricht (1.3). In einem zweiten Schritt werden die damit verbundenen Herausforderungen für interreligiöses Lernen bedacht. Dazu gehört auch die Interdependenz von interkulturellem und interreligiösem Lernen (2.1). Neben dem Religionsunterricht bietet es sich an Förderschulen an, interreligiöse und interkulturelle Begegnung im schulischen Alltag gezielt zu fördern. Hier sollten auch Projekte der Schulpastoral aufgenommen werden (2.2). Im letzten Teil werden in Kürze wichtige didaktische und methodische Konsequenzen bzw. Umsetzungsmöglichkeiten für interreligiöses Lernen aufgezeigt (3.1–3.5).
interreligiöses Lernen, interkulturelles Lernen, (religiöse) Identität, Schulpastoral, Förderschule, Inklusion, Religionsunterricht, ästhetisches Lernen, Ritual, ethisches Lernen, Religionskunde
Interreligious Learning at Special Schools
Summary
The following article deals with processes of interreligious learning at schools for mentally or physically handicapped children (in Germany a diversified system of schools for up to ten different types of disabilities). It is divided into three chapters. The first part deals with the specific situation of religious education at schools for mentally or physically handicapped children, which shapes opportunities and limitations of inter-religious learning processes fundamentally: the challenge of Inclusion (1.1), the diversified system of schools for different types of disabilities (1.2) and religious education (1.3). In the second chapter the challenges for interreligious learning will be considered. The interdependence of intercultural and interreligious learning is part of this (2.1). In addition to religious education, supporting interreligious and intercultural encounters specifically in everyday life may be advisable at schools for mentally or physically handicapped children. Projects of pastoral care in school should also be incorporated (2.2). In a final step didactical and methodical consequences respective opportunities for interreligious education are briefly pointed out (3.1–3.5).
interreligious learning, intercultural learning, (religious) identity, pastoral care in school, schools for mentally or physically handicapped children, religious education, aesthetic learning, ritual, ethical learning, learning about religion
62. Ergänzungslieferung / 2019 / Gliederungs-Nr.: XIV – 5.1.2.2